newsletter

Design. Komunikacja. Strategia.
Dzielimy się wiedzą!

co u nas

słychać?

Najważniejsze trendy na targach IFA 2014
w Berlinie

2014
Odbywające się corocznie targi IFA w Berlinie to idealne miejsce, aby w jednym miejscu obejrzeć gigantów z branży nowych technologii, no może oprócz firmy Apple, która jak powszechnie wiadomo, nie wystawia się na targach … Jest to także jedno z miejsc, które wskazuje kierunki rozwoju oraz trendy w elektronice użytkowej, dlatego jak co roku także i my udaliśmy się w tym kierunku …przy okazji oglądając projekty naszego autorstwa.
W tym roku prym wiódł niewątpliwie trend zakrzywionych telewizorów, który rozwija się od 2013 roku. Nic więc dziwnego, iż można go było zaobserwować na większości stoisk z telewizorami. Nie ma wśród ekspertów jednoznacznej opinii odnośnie zasadności wygięcia matrycy, choć wielu podziela zdanie Stuarta Miles z Pocket Lint, który uważa, że twórcy wygiętych ekranów starają się naprawić coś, co nie wymaga naprawiania. Największą zaletą zakrzywionych ekranów jest za to zainteresowanie wokół nich - jest to nowość, mniej lub bardziej zasadna i coraz więcej użytkowników decyduje się na ich zakup.

Pośród wszystkich szczególnie wyróżniają się koreańscy bracia. Zarówno Samsung jak i LG w pełni wykorzystały trend, prezentując nie tylko największe wygięte, 105-calowe telewizory, lecz podążając krok dalej w kierunku elastyczności. Wyginające się telewizory, które w zależności od naszych potrzeb spłaszczają ekran (Bendable), robiły wrażenie. W zakresie wzornictwa uwagę przykuł Samsung, kreując design naśladujący dzieło sztuki, które w niezauważalny sposób wtapia się w nasz dom, symbolizując harmonię i piękno.

Odnosi się wrażenie, że to co w zeszłym roku było jednym z głównych motywów firm produkujących telewizory, czyli technologia 3D, przestała być już tak istotnym wyróżnikiem. Okazuje się iż 3D w telewizorach nie okazało się rewolucyjnym rozwiązaniem, w oparciu o które liderzy rynku będą budować swoją pozycję. Ważniejsza jest jakość obrazu niezależnie od wielkości ekranu, czystość dźwięku, intuicyjna i innowacyjna obsługa oraz sam design, który ma czynić urządzenie „spektakularnym” elementem wyposażenia pomieszczeń.

Zakrzywiony ekran został także wykorzystany w phablecie Samsunga, Galaxy Note Edge. I jest to zarazem jego największy wyróżnik - na wygiętej z prawej strony krawędzi (hm, a co z osobami leworęcznymi?) umieszczono dodatkowy obszar, na którym mogą być prezentowane informacje oraz aktualizacje, a także wyświetlane informacje takie jak godzina czy alarm.
Ponadto widać było znany już z targów CES w Stanach Zjednoczonych trend „wearable electronics”. Pośród urządzeń na szczególną uwagę zasługuje pierwsze tego typu urządzenie firmy Asus - ZenWatch, zintegrowany ze wszystkimi urządzeniami wyposażonych w Android 4.3 i nowszymi. To taki e-asystent i doradca zdrowego trybu życia. Z jednej strony zegarek zapewnia szybki dostęp do informacji, a jego zaawansowane czujniki pozwalają na monitoring pulsu, poziomu stresu czy liczby kroków, reagując zarówno na dotknięcia, jak i na komendy głosowe. Jednak to co najbardziej odróżnia Asus ZenWatch od pozostałych urządzeń wearable jest jego design, który nawiązuje raczej do klasycznych zegarków, zyskując miano „najładniejszego smartwatcha”.„Zmysłowe” urządzenia

Intel Real Sense to zaprezentowany po raz pierwszy na targach CES 2014 koncept rozwiązań, którego celem jest wyposażenie urządzenia w „zmysły” , tak aby „uczyły się i potrafiły nas zrozumieć. Wyposażenie (ich) w technologie dokładniej odwzorowujące ludzkie zmysły pozwoli zmienić dotychczasowy sposób nauki, porozumiewania się i zabawy, a także otworzy przed nami zupełnie nowe obszary zastosowań” (Mooly Eden, wiceprezes i dyrektor oddziału Perceptual Computing Group). Jednym z pierwszych tego typu produktów jest kamera 3D Intel RealSense, wyposażona w najlepszy w swojej klasie czujnik głębi obrazu. Dzięki współpracy Intela z czołowymi producentami możemy spodziewać się popularyzacji i dalszego rozwoju Real Sense. A wizja jest ambitna, bo jak podkreśla Mooly Eden, dzięki tej technologii „będziemy otwierali samochody bez kiwnięcia palca, będziemy otrzymywali w czasie rzeczywistym informacje o swoim stanie zdrowia oraz będziemy używali urządzeń, które będą współpracowały bezpośrednio z naszymi mózgami”.

AGD w świecie Internetu rzeczy

AGD nadal wkracza w świat Internetu rzeczy, coraz większymi krokami. Wizja inteligentnego zarządzania domem wydaje się być coraz bardziej dostępna. Także Amica w tym roku zaprezentowała inteligentne rozwiązanie, prezentując kuchenkę z serii IN.Touch, którą można kontrolować za pomocą aplikacji dostępnej na systemie Windows, Android za pomocą urządzeń przenośnych. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom można rozpocząć gotowanie lub pieczenie w drodze do pracy i upewnić się, czy dane urządzenie jest wyłączone (funkcja ta jest także dostępna w innych urządzeniach). Na premierę w sklepach musimy jednak poczekać jeszcze do marca 2015 roku. Uruchamianie ogrzewania tuż przed naszym przyjściem, informacje od lodówki o stanie zaopatrzenia, wszystko to brzmi bardzo fascynująco i może stanowić istotną rewolucję w naszym życiu, tylko nadal trudno rozstać się z listą pytań dotyczącą bezpieczeństwa tego typu rozwiązań. Ponadto można odnieść wrażenie, że bogata kolorystyka stała się nieodłącznym elementem głównych producentów agd, obejmując coraz szerszą gamę produktów w ich portfolio. Były także firmy, które wykorzystały targi jako okazję do przeprowadzenia sond. Na stoisku Liebherr - Hausgeräte naciskając czerwony przycisk, można było oddać głos na najbardziej podobającą się lodówkę spośród 6 „świeżych” kolorów. Wyniki tych badań, jak dowiadujemy się ze strony producenta, będą wykorzystane podczas dystrybucji (podobną sondę przeprowadził Bosch).
Samsung - nowa generacja urządzeń kuchennych Chef Collection

Samsung, chcąc zdobyć nowe udziały na rynku urządzeń agd, zaprezentował ciekawy koncept Chef Collection. Jest to linia wysokiej klasy urządzeń kuchennych, które powstały we współpracy z Samsung Club des Chefs – kucharzami światowej klasy. Ich spostrzeżenia zostały wykorzystane jako inspiracja, aby stworzyć - zdaniem producenta - linię przełomowych urządzeń kuchennych. I tak mogliśmy obejrzeć udoskonaloną lodówkę, w której zastosowano technologię minimalizującą wahania temperatury (precyzyjna kontrola warunków przechowywania pozwala na zachowanie świeżości oraz smaku produktów). W piekarniku zastosowano technologię wykorzystującą parę wodną. Dzięki temu podczas pieczenia tworzy się mikroskopijna cienka mgiełka, która jest równomiernie rozprowadzana po powierzchni potraw przez wentylator konwekcyjny. W efekcie potrawy nie są zbyt suche, a ponoć nawet miękkie i soczyste! Ponadto innowacyjne jest także zastosowanie technologii Virtual Safety Flame, która zapewnia pełną kontrolę procesu gotowania. Wyświetlacz pokazuje stopień i intensywność rozgrzania płyty, a oświetlenie LED podświetla każdą strefę gotowania. Natomiast w zmywarce zaprezentowano nową kolekcję WaterWall, która w odróżnieniu do obecnych spryskiwaczy obrotowych, przesuwa się w sposób liniowy od jednego rogu do drugiego, docierając do wszystkich naczyń w zmywarce. Pozostaje tylko poczekać na opinie użytkowników.
Podsumowując, wydaje się, iż tegoroczne targi stanowiły raczej kontynuację trwających trendów i trudno znaleźć pośród prezentowanych produktów urządzenia czy rozwiązania, które byłyby szczególnie rewolucyjne. Także stylistyka i design często nie wychodziły poza przyjęte kanony, co mamy nadzieję zmieni się w kolejnych latach.

Tagi:

projektowanie opakowań, projektowanie produktów, strategia biznesu, identyfikacja wizualna, www design, brand design, industrial design, wzornictwo przemysłowe, projekt opakowania, design opakowania, projekty opakowań



powrót >

Strategia
marki

brand
design

industrial
design

Projektowanie

Projekt opakowania

Projektowanie opakowań

Brand Design

Design

opakowania

Brand strategy

Inudstrial Design

Audyt Wzorniczy

agencja brandingowa

strategia marki