newsletter

Design. Komunikacja. Strategia.
Dzielimy się wiedzą!

co u nas

słychać?

Targi Designu - Mediolan

2014
Soul & Mind Group Brand Design Jest taki tydzień w kwietniu, kiedy cały świat designu zwraca swoje oczy w stronę ojczyzny tego, co najważniejsze – filozofii, sztuki, kultury, nauki i znamienitej kuchni.
W stronę Włoch, a dokładniej – Mediolanu.

Od początku lat 60. odbywają się tutaj targi Salone de Mobile, które z wydarzenia promującego włoskie meble i akcesoria wyposażenia wnętrz, w połączeniu z innymi eventami, w tym m.in. Designboom, Designjunction, EuroCucina, stały się jedną z najważniejszych imprez w świecie designu tworząc Milan Design Week. W trakcie tej imprezy uczestnicy mają możliwość spojrzenia w przyszłość, za horyzont tego, co nas otacza.

Aby zobaczyć wszystko i jeszcze później móc opowiedzieć o tym, trzeba by tam spędzić przynajmniej miesiąc. My byliśmy tylko 4 dni, ale ilość informacji, inspiracji, pomysłów i innowacji jakich mogliśmy doświadczyć, dotknąć i zobaczyć wystarczy na bardzo długo.

Oprócz samej wystawy na targach cały Mediolan wypełniony był różnymi eventami, wystawami
i happeningami. Wszystkie one miały w swoimi mianowniku słowo „design”. Różnorodność była niezwykła. Od kiczu, poprzez mniej i bardziej estetyczną użytkowość, do naprawdę futurystycznych pomysłów na świat.

Oto, co zobaczyliśmy i uznaliśmy za warte uwagi...
W kuchniach… wszystko schowane. Wchodzimy do kuchni, która nie wygląda jak kuchnia, ale jak pokój. Dopiero po rozsunięciu frontów (już nie otwieramy!) pokazuje się szafka lub jakieś urządzenie. Po dwukrotnym zapukaniu we front poniżej blatu otwiera się zmywarka, a po włączeniu pochłaniacza – laser „rysuje” palniki na płycie indukcyjnej oraz sterowanie, które, w zależności od wybranego przez nas miejsca, wyświetla się na blacie z boku lub na dole. Co więcej – dopasowuje swój kolor do koloru mebli.Soul & Mind Group Brand DesignCzy tu czegoś brakuje? Nie. To interesujący pomysł młodego designera z SaloneSatellite (pawilon młodych designerów z całego świata) na lampę odbijającą na ścianie światło w kształcie klosza.Bateria kranowa ze zgiętej rurki – ciekawy efekt poszukiwania formy wynikającej z cech użytego materiału. Czyżby nowy trend? Obok wieszak na ręcznik z wygiętej rury i krzesło z tego samego materiału.Wszechobecne wpuszczane uchwyty i urządzenia, zarówno w meblach jak i AGD – im mniej wystaje, im mniej jest widoczne, tym lepiej.Jakie widać trendy w zastosowanych materiałach? Przede wszystkim drewno, a w zasadzie fragmenty drzewa, imitacje kamienia i betonu – przede wszystkim w meblach kuchennych.Dużo perforacji o ciekawych wzorach i wykorzystanie blachy do produkcji mebli.
Częste cięcie mebla tak, aby z daleka nie było widać elementu łączącego dwie zespolone części.
„Najwięksi” pokazują niesamowity dystans do siebie. Ruszty w kształcie motylków i ptaszków! Kolorowo i ciekawie, czy może kiczowato?Płyta indukcyjna z wgłębieniem na WOK. Odważne i innowacyjne, ale też bardzo... przestrzeniochłonne.Pokrętła i rączki z perforacjami – efekt różnych tekstur, żłobień. Bardzo efektowne, chociaż niestety mało praktyczne pod kątem czyszczenia.Liderzy rynku kładą główny nacisk na design technologii, lecz jeśli chodzi o wygląd urządzeń, to dzieje się niewiele. Większość urządzeń wygląda podobnie. Różnią się jedynie marką. Ale może to tylko cisza przed burzą?Kolejny lider również pokazał, że technologię stawia na pierwszym miejscu. Ekspresy do kawy, które po naciśnięciu właściwej ikonki, są w stanie zrobić w zasadzie każdy rodzaj kawy. Ciekawe uchwyty ze szklanymi elementami, z możliwością dopasowania koloru uchwytów do frontu urządzenia. Kolejny przykład na to, jak istotna staje się możliwość personalizacji urządzeń.Beko pokazało największą innowację. Wspomniana już wcześniej płyta indukcyjna z wyświetlanymi laserowo palnikami i sterowaniem.W pochłaniaczach wiele się dzieje... Przeróżne kształty, od bardzo prostych i klasycznych a'la Bosch, poprzez kolorowe w stylu Kitchen Aid, do naprawdę odważnych i niepodobnych do niczego wcześniej (no... może do krajobrazu z filmu Avatar), reprezentujących coraz szerzej obecny trend „bio” – marka BestNasze zainteresowanie wzbudziło też kilka mało znanych w Polsce marek, mniej mainstreamowych, ale odważnych designersko i innowacyjnych, takich jak wspomniany już Best, Gaggenau, Wolf czy Nardi.

I na koniec propozycja, która chyba nie wymaga komentarza...
Podsumowując...

Meble jak zawsze idą do przodu, nie oglądając się za siebie. Odważne kształty, ale bardzo wygodne i przede wszystkim funkcjonalne.
Nowe tekstury materiałów, beton, drewno, kamień – niekoniecznie praktyczne, ale bardzo „jakieś”. Personalizacja już nie tylko frontu w kuchni, ale również samych urządzeń.
W AGD chyba rzeczywiście nadciąga nowe. Widać to w branży, która z reguły wyprzedza wszystko tj. automotive, że czas prostoty a'la iPhone dobiega końca. Zaczynają się łuki, organiczne kształty, zaokrąglenia inspirowane często naturą.
Kto pierwszy się odważy odłożyć na bok linijkę? Zobaczymy. Na pewno będzie ciekawie.


Tagi:

projektowanie opakowań, projektowanie produktów, strategia biznesu, identyfikacja wizualna, www design, brand design, industrial design, wzornictwo przemysłowe, projekt opakowania, design opakowania, projekty opakowań,wzornictwo przemysłowe



powrót >

Strategia
marki

brand
design

industrial
design

Projektowanie

Projekt opakowania

Projektowanie opakowań

Brand Design

Design

opakowania

Brand strategy

Inudstrial Design

Audyt Wzorniczy

agencja brandingowa

strategia marki

wzornictwo przemysłowe