PL / EN

Jak najnowsze aktualizacje wyszukiwarki Google wpływają na widoczność stron internetowych

Autor wpisu: Barbara Sawala

Od sierpnia Google wprowadziło cztery duże zmiany algorytmu, oceniającego witryny pod kątem użyteczności. Jesteśmy też w trakcie “November 2023 Core Update” – kolejnej dużej aktualności systemu rankingowego Google. Ostatnie aktualizacje algorytmu wyszukiwania przetasowały pozycje wielu stron w rankingach. Co się właściwie zmieniło i na co może wpłynąć najnowsza zmiana?

Wśród ostatnich zakończonych już modyfikacji znajdziemy “Helpful Content Sytem” i “October Core update”, z ang. – główna aktualizacja. Analizując branżowe czasopisma i śledząc specjalistów z branży SEO na portalach społecznościowych, można zauważyć, że zmiany te koncentrują się głównie na treściach na stronach internetowych.

Należy przypomnieć, że zmiany algorytmów Google nie są jednak niczym wyjątkowym – różne źródła podają, że w poprzednich latach takich aktualizacji było między 3,200 a 5000 rocznie. Są to przede wszystkim drobne korekty wpływające jedynie na wygląd stron z rezultatami, czyli tzw. SERPów (SEPR z ang. Search Engine Result Page) i doskonalenie interpretacji zapytań użytkowników wyszukiwarek. Od czasu do czasu zmiany są poważniejsze i często mocno zauważalne dla właścicieli stron www. 

Cytując Google: 

“Kilka razy w roku Google wprowadza znaczące zmiany w systemach i algorytmach wyszukiwania. Nazywamy je głównymi aktualizacjami i powiadamiamy o nich, umieszczając je na naszej liście aktualizacji rankingu w wyszukiwarce Google”. 

Pełen raport większych aktualizacji można znaleźć tutaj.

 

Co to jest "Helpful Content System"?

Google od dawna dąży do zapewnienia użytkownikom najbardziej użytecznych i oryginalnych wyników wyszukiwania. Żeby poprawić jakość wyświetlanych w przeglądarce wyników, firma wprowadziła system nazwany "Helpful Content System" (System przydatnych treści). Czytając dokumentację Google, dowiadujemy się, że system ten opiera się na uczeniu maszynowym (machine-learning) i ma na celu ocenę, czy treści tworzone są z myślą o użytkownikach, czy też wyłącznie pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarce.

O co dokładnie chodzi? W praktyce, twórcy treści, dążąc do polepszenia widoczności swoich stron, często produkują artykuły maksymalnie dostosowane do algorytmów wyszukiwarek, przez co tracą one na unikalności i wartości dla czytelnika. Prześcigając się w wynajdywaniu zapytań, jakie użytkownicy wpisują w wyszukiwarki, tworzą treści zoptymalizowane pod wyszukiwarki “na jedno kopyto”. 

I tak blogerzy kulinarni zaczęli pisać długie artykuły o tytule “ile kalorii ma obiad” a blogerki modowe i producenci odzieży rozpisywali się na temat “sukienka koktajlowa co to znaczy”, dodając przy okazji historię sukienki w pigułce.

 

Jak przygotowywać treści zgodne z Helpful Content System?

Jak zwraca uwagę Barry Schwartz (na Twitterze widniejący jako @rustybrick), założyciel Search Engine Roundtable, internetowego serwisu informacyjnego poświęconego wyszukiwarkom i marketingowi w wyszukiwarkach, należy pamiętać, że system ten skupia się na oceny jakości treści w skali całej strony, a nie tylko na pojedynczych fragmentach. 

Poprawienie jednego czy dwóch elementów nie przyniesie pożądanych rezultatów, kluczem jest całościowe spojrzenie na zawartość witryny. Przygotowując treści na bloga, skupmy się przede wszystkim na tym, żeby przynosiły korzyść dla czytelników i skupiały się na temacie, który oferujemy w nagłówku tytułowym.

Zalewanie użytkowników całą masą informacji okołotematycznych pozwala na umieszczenie większej ilości słów kluczowych, ale przede wszystkim zwiększa też ryzyko znudzenia naszych użytkowników, podwyższonego bounce rate’u (współczynnika odrzuceń) i w efekcie – obniżonej pozycji w rankingu Google.

 

Google Core Update

19 października Google skończyło wdrażać October Core Update. Najnowsza aktualizacja skupia się przede wszystkim na E-E-A-T – z ang. Experience, Expertise, Authoritativeness, i Trustworthiness. Chodzi tu przede wszystkim o to, czy treści cechuje wiedza, wiarygodność, oraz czy autor posiada udokumentowane doświadczenie w danym obszarze, co z kolei przedkłada się na zaufanie odbiorców.

Lily Ray (@lilyraynyc), Senior Director SEO w dużej agencji marketingowej Amsive Digital wskazuje, że system nie deprecjonuje ciężkiej pracy włożonej w tworzenie treści. Nie jest kwestią tego, ile wysiłku włożyłeś w napisanie artykułu, ale jakie wartości dostarcza on odbiorcy. Google dąży do tego, aby użytkownicy nie dostawali treści, które mogliby sami znaleźć w prostych wyszukiwaniach. Jeżeli treść dostarczana jest wyłącznie w celu osiągnięcia wysokiej pozycji w wyszukiwarkach, a nie dostarcza rzeczywistej wartości dla odbiorcy, jest uważana za nijaką i niepomocną.

Jak przygotowywać treści zgodne z ostatnim Core Update’m?

Jeśli nie posiadamy eksperckiej wiedzy z danej dziedziny, to zatrudnijmy kogoś z udokumentowanym wykształceniem, doświadczeniem i branżowym autorytetem.

Treści można też “wzmocnić” dodając do nich unikatowe zdjęcia, eksperckie cytaty z czasopism branżowych i prawdziwe, subiektywne recenzje po faktycznych testach usług i produktów. W ten sposób dostarczamy wartościowe informacje swoim odbiorcom, jednocześnie spełniając wymagania Google.

W dobie wszech informacji nasi użytkownicy o wiele chętniej zaufają treści podpisanej z imienia i nazwiska, napisanej przez uznawany społecznie autorytet, opatrzonej unikatowymi, rzeczywistymi ilustracjami. Wszystkie te dane warto więc zawrzeć w naszej treści.

Jak pisać bloga w świetle ostatnich zmian algorytmów Google

Jak zauważa Spencer Haws (@nichepursuits), założyciel popularnego narzędzia Link Whisper, w niektórych przypadkach Google ogranicza tradycyjne blogowanie. W przeszłości blogi były miejscem spontanicznych aktualizacji, unikalnych perspektyw i interakcji z czytelnikami.

Do tej pory wymagania Google "zabijały" blogowanie poprzez wymuszanie optymalizacji SEO, tworzenie długich treści i skupienie na konkretnych słowach kluczowych. Obecna odpowiedź Google na te obawy jest klarowna: ponownie, chodzi o tworzenie treści dla ludzi, a nie dla wyszukiwarek. Jeśli treść jest napisana głównie w celu uzyskania dobrego rankingu, a nie dla ludzi, algorytmy są coraz lepiej w stanie to wychwycić i deprecjonować takie treści.

Czego dotyczy November Core Update 2023?

Listopadowa zmiana algorytmu dotyczy innych obszarów niż ta wypuszczona miesiąc wcześniej. Oficjalne potwierdzenie pochodzi z https://developers.google.com/: “Główna aktualizacja w tym miesiącu obejmuje ulepszenie innego podstawowego systemu niż w zeszłym miesiącu”. Póki co nie ma wiele informacji na ten temat, ale niektóre branżowe artykuły wspominają o zmianach w ocenianiu user experience, działania stron na urządzeniach mobilnych i SEO lokalnego.

Podsumowanie

Po najnowszych zmianach algorytmu Google Rank Brain, staje się jasne, że firmy muszą dostarczać unikatowe treści o wysokiej jakości, przynoszące wartość dodaną dla odbiorcy. 

Przedsiębiorstwa muszą zrozumieć te aktualizacje, aby pozostać widocznymi w wynikach wyszukiwania lub uniknąć korzystania z usług agencji, które stosują taktyki skupiające się na pozycjonowaniu wielu słów kluczowych pomijając czynniki E-E-A-T. 

Ze względu na złożoność i ciągłe zmiany w algorytmach, warto zastanowić się nad skorzystaniem z pomocy ekspertów w dziedzinie digital marketingu. Jeśli potrzebujesz konsultacji z zakresu SEO lub wsparcia agencji z dużym doświadczeniem w branży digital – skontaktuj się z nami.



 





WRÓĆ DO WPISÓW