ALFABET MARKI: F - jak focusy
Lektura artykułu zajmie Ci ok. 1 minuty.
‘Fokusy’ (od ang. Focus group interview) to obok indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI) jedne z najpopularniejszych metod badań jakościowych.
Metody te różnią się od ilo-ściowych (‘badania ankietowe’) tym, że skupiają się na odpowiedzi na pytanie ‘dlaczego’, a nie ‘ilu’. Dlaczego klienci kupują (bądź nie) dany produkt ? Dlaczego zachowują się tak, jak się zachowują – kupują w określonych miejscach, użytkują w określony sposób, przekazują określone opinie ? Na te pytania trudno znaleźć wiarygodne, pogłębione odpowiedzi w badaniach ankietowych.
To w badaniach jakościowych oraz etnograficznych szukać należy insightów niezbędnych dla realizacji procesów projektowych metodą Design Thinking. Metody jakościowe mają oczywiście swoje wady. Nie wolno na ich podstawie uogólniać na całą populację pojawiających się odpowiedzi na pytanie ‘dlaczego’ – nawet jeśli przeprowadzimy kilkanaście ‘fokusów’ to nadal nie są badania reprezentatywne. Poza tym, trudniej w tym przypadku (w porównaniu z badaniami ankietowymi) ocenić rzetelność realizacji badania. W znacznej mierze, jakość fokusów czy IDI zależy od doświadczenia i zaangażowania badacza.