ALFABET MARKI: G – jak Globalna marka
Lektura artykułu zajmie Ci ok. 1 minuty.
Marka globalna to taka, która jest obecna na wielu rynkach świata, mając tam silną pozycję rynkową (udział w rynku, reputacja), zachowując przy tym swoją esencję. To oznacza, że sprzedawany pod marką asortyment może się niekiedy różnić pomiędzy poszczególnymi rynkami krajowymi; dystrybucja nie zawsze będzie na tych rynkach taka sama; komunikacja z odbiorcami w poszczególnych krajach może wykorzystywać różne kanały i kontent, a nawet pozycjonowanie cenowe może być odmienne.
Dopóki jednak marka realizuje tą samą misję, odwołuje się do tych samych wartości i nie zmienia swojego DNA (esencji), a na rynkach różnych kontynentów zdobyła silną pozycję jest marką globalną. Ma ona dla nabywców ważną przewagę – ponieważ znajduje akceptację „na całym świecie”, staje się bardziej wiarygodna, a w niektórych kategoriach (np. produkty hi-tech) automatycznie buduje skojarzenia z najlepszymi technologiami i innowacyjnością. Konkurujące z markami globalnymi, marki lokalne mają za to przewagę w tych wszystkich kategoriach (np. żywność), w których klient oczekuje dokładnego dopasowania oferty do jego specyficznych potrzeb.
Marki globalne są może bardziej podziwiane, ale zwykle kibicujemy markom lokalnym.