ALFABET MARKI:J – jak jakość
Lektura artykułu zajmie Ci ok. 1 minuty.
„Jakość” to słowo-wytrych. Na pytanie „A czym różnią się Wasze produkty od konkurencji?” niechybnie padnie odpowiedź „jakością”.
Niemal wszyscy dostawcy wyrażają przekonanie, że co jak co, ale akurat ich produkt to jest dużo lepszy od konkurentów (tylko niestety wielu klientów nie chce/nie umie tego docenić). Problem z jakością w budowaniu marki jest trojakiego rodzaju.
Po pierwsze: o jakości mówi się zwykle z perspektywy firmowego laboratorium, a nie użytkownika. Niestety, to co mogą wykazać „na papierze” inżynierowie nie jest tożsame z tym, co odczuwa klient. Dla niego ważne są tzw. „sygnały jakości” – wypracowane heurystyki służące do własnej oceny, czy produkt jest „dobry” (trzaskanie drzwiami w nowym samochodzie). Z tego wynika (po drugie), że jakość jest kategorią subiektywną – to, co jedni ocenią jako produkt o bardzo dobrej jakości, dla innych klientów jest zaledwie produktem o jakości akceptowalnej. I po trzecie wreszcie, przyjmijmy że jakość nie jest dziś żadnym wyróżnikiem marki – przyzwoitą/akceptowalną jakość oferują przecież wszystkie te firmy, które utrzymały się na rynku (gdyby było inaczej, siły konkurencji dawno by je wyeliminowały). Jakość to must-be, a nie wyróżnik, szukajmy więc innych wartości, jakie wyróżniają markę.