PL / EN

ALFABET MARKI:
U – jak Udział w rynku

Udział w rynku pozwala określić pozycję konkurencyjną marki. Udział w rynku mówi znacznie więcej niż ‘sprzedaż’ – 30% w rynku to z całą pewnością silna pozycja (najpewniej lider rynku), zaś sprzedaż (nawet) 1 mld EUR może na wielu rynkach oznaczać, że marka ma wielu, znacznie od niej większych konkurentów. Udział marki w rynku oblicza się bardzo prosto: sprzedaż marki (ilościowo lub wartościowo) przez sprzedaż całej kategorii (wszystkich marek). Udział w rynku w ujęciu ilościowym to (w pewnym uproszczeniu) iloczyn penetracji marki oraz jej udziału w portfelu zakupów. A ponieważ to przede wszystkim wskaźniki penetracji między markami różnią się znacząco, jeśli właściciel marki chce aby ona ‘rosła’ musi zadbać o wzrost penetracji.

Udziały w rynku winny być analizowane w relacji do największych konkurentów oraz w ujęciu dynamicznym. Ale tu ostrzeżenie: nasz wzrost udziału marki w rynku, który zawsze odbywa się kosztem rywali (ostatecznie cały rynek to zawsze 100%) może też być spowodowany tym, że część konkurentów wycofuje się z rynku, prognozując szybki spadek jego atrakcyjności. Warto się upewnić, że umacniamy się na rynku atrakcyjnym. I jeszcze jedno: nie kupujmy udziału w rynku, ‘płacąc’ za niego niskimi cenami.

 

WRÓĆ DO WPISÓW