Kulisy naszej pracy
Przeczytanie artykułu zajmie Ci ok. 2 minut.
Chyba każdy jest zdania, że ekspercka wiedza jest w cenie. Jednak już nie każdy wie, ile powinny kosztować projekt opakowania, strategia komunikacji, layout strony www czy logotyp marki. Dla jednych dużo, dla drugich mało, czasem trudno o konsensus. My nie podamy ani cennika, ani nawet przybliżonych widełek. Postaramy się jednak wyjaśnić, co tak naprawdę kryje się za projektem ostatecznym.
Po pierwsze: WIEDZA
A konkretniej - doświadczenie zdobyte w pracy nad projektami przeprowadzonymi dla Klientów z róznych branż. To, że wiemy, co działa, a co nie, i to, że nie musimy wyważać otwartych drzwi, nie wzięło się znikąd. Każdy członek zespołu wnosi do niego unikalną kreatywność i wiedzę, dlatego tak ważne jest, by team był interdyscyplinarny. Suma często diametralnie różnych punktów widzenia i zdobytej wiedzy, daje zespołowi szerszą perspektywe patrzenia na projekt.
Po drugie: CZAS
Aby móc rozpoznać problem, potrzeba czasu - na lekturę briefu, porządny research (np. tego, jak pozycjonuje się nasza konkurencja), na debrief, czyli zebranie większej liczby danych od klienta, a także na poszukiwanie skutecznego (nie: pierwszego z brzegu) rozwiązania. Inspirujące narady, zbieranie i eliminacja pomysłów, a później rozwijanie tych najlepszych – tu nie da się pójść na skróty. Nawet proste z pozoru projekty wymagają od zespołu tyle samo, a nierzadko więcej pracy niż te, które wyglądają na bardziej skomplikowane.
Po trzecie: LUDZIE
Graficy, stratedzy, badacze, marketingowcy, copywriterzy, osoby do kontaktu z klientem, a często także filmowcy, rysownicy, DTP-owcy, fotografowie… i wielu innych. Każdy z nich ma udział w projekcie, tylko na różnym stadium prac. Eksperci w swoim konkretnym fachu znają i potrafią analizować otoczenie konkurencyjne, wyciągać wnioski, obierać kierunki realizacji celów. Potrafią także ze sobą współpracować i zdobywać informacje, które potrzebne są im na danym etapie.
Po czwarte: WIZJA
Pochodną wiedzy zespołu jest szeroka wizja - na markę i branżę. Nie sztuką jest po prostu zaprojektować opakowanie, logotyp czy stronę internetową - sztuką jest zaprojektować coś, co jest nie tylko ładne, lecz także wyróżnia się na tle konkurencji i zwraca na siebie uwagę. Poprowadzić ściśle określoną narrację, która w efekcie przekona Klienta do wybrania konkretnego produktu, wymaga precyzyjnego podejścia i przemyślanej strategii.
Po piąte: RYNEK
To on ostatecznie zweryfikuje wszystko. Nieważne, jak wielki budżet przeznaczysz na promocję, na wsparcie ATL, kogo zaprosisz do współpracy - w miejscu sprzedaży, otoczony propozycjami konkurencji, Twój produkt samotnie walczy o uwagę klienta i to, by wziął go do ręki. Sukces rynkowy jest w stanie zaprojektować tylko ten, który wie, jak przy tej półce zachowują się konkretni konsumenci. Ekspert nie działa w ciemno, tylko opiera się na danych.
Jak widzisz, projekt opakowania czy logotyp to tylko wierzchołek góry lodowej, na którą składa się wytężona praca ekspertów i cały szereg działań poprzedzających oraz towarzyszących. Do tego dochodzi, rzecz jasna, czas na dyskusję z klientem oraz praca nad poprawkami. Tak właśnie powstają dobre projekty… a inne nas nie interesują, prawda?
Zerknij też do naszych artykułów o tym, jak budować markę i dlaczego warto inwestować w design.