PL / EN

(Prawie) cała prawda o social mediach

Osiągnęliśmy pułap dziennego korzystania z social mediów

W skali globalnej, w tym także w Europie, średni dzienny czas korzystania z mediów społecznościowych od kilku lat pozostaje niezmienny. Globalnie jest to blisko 2,5 h dziennie, w Europie - przeciętnie nieco ponad 2 h. Warto przy tym zauważyć, iż mieszkańcy najwyżej rozwiniętych krajów świata są mniej „wciągnięci” w social media niż pozostali mieszkańcy globu. W Japonii średni dzienny czas korzystania (rok 2021) to zaledwie 50 min., w Korei Płd: 1 h 13 min, w Szwajcarii: 1 h 28 min, w Niemczech: 1 h 29 min. Z drugiej jednak strony mamy Filipiny z dziennym czasem korzystania na poziomie 4 h 08 min (sic!), Nigerię: 3 h 42 min, Kolumbię: 3 h 41 min  czy Indonezję: 3 h 20 min. Polska lokuje się „gdzieś pośrodku” tej stawki z dziennym czasem korzystania 1 h 54 minuty w 2021 r, czyli o 1 minutę mniej (!) niż rok przed pandemią.

W skali globalnej TikTok nadal zdecydowanie przegrywa z Facebookiem

Na początek warto zauważyć, iż poza Facebookiem i LinkedInem, wszystkie inne analizowane social media (Instagram, Twitter, TikTok, Snapchat, Pinterest oraz Reddit) wykazują malejącą liczbę użytkowników w miarę przesuwania się do coraz starszych pokoleń -  od pokolenia Z do pokolenia powojennego wyżu. W skali globalnej, dwa najpopularniejsze media społecznościowe dla pokolenia Z to Instagram i Facebook - dla wszystkich pozostałych pokoleń kolejność jest odwrotna: Facebook przed Instagramem. TikTok w najlepszym wypadku jest 3.

Sięgamy po social media nie po to, by czytać o markach

I wreszcie kluczowe dla marketingowców pytanie: na ile media społecznościowe są ważne w poszukiwaniu przez konsumentów informacji o ofercie rynkowej? Zacznijmy od tego, że kluczowym celem sięgania po media społecznościowe (we wszystkich generacjach) jest podtrzymywanie kontaktu ze znajomymi i rodziną. Jeśli chodzi o „poszukiwanie produktów do kupienia” to w pokoleniu Z jest to cel numer…. osiem w rankingu zadań (ex aequo z trzema innymi o takim samym odsetku wskazań). 27% „Zetek” deklaruje (w skali globalnej), że sięga po social media w celu szukania informacji o produktach. Dla pokolenia Millenialsów jest to cel numer sześć (28% wskazań), zaś dla pokolenia X i pokolenia powojennego wyżu cel numer cztery (ex aequo z innym, o tym samym odsetku wskazań – odpowiednio: 26 i 21% wskazań). Co może zaskakiwać, wśród starszych pokoleń szukanie informacji komercyjnych jest więc wyżej w hierarchii celów dla jakich wykorzystuje się social media.

W odniesieniu do każdego z social mediów zadano badanym pytanie o główne powody sięgania po nie. I tak, w skali globalnej „poszukiwanie informacji o produktach/markach” wymieniane jest tylko w przypadku: Pinteresta (1. miejsce w rankingu zastosowań), LinkedIna i Instagrama (miejsce 2.), Twittera i Reddita (miejsce 3.).  Facebook służy głównie do przekazywania informacji znajomym i rodzinie, dzielenia się zdjęciami czy filmikami video i pozostawania na bieżąco z tym, co dzieje się w świecie. Rolą Snapchata jest dzielenie się zdjęciami czy filmikami video, poszukiwanie kontentu o charakterze rozrywkowym i zabawowym oraz przekazywanie informacji znajomym i rodzinie. TikTok jest po to, by poszukiwać kontent o charakterze rozrywkowym i zabawowym,  dzielić się zdjęciami czy filmikami video oraz pozostawać na bieżąco z tym, co dzieje się w świecie.

Przeanalizujmy teraz konkretne aktywności związane z komunikacją marek w social mediach. Do oglądania choćby raz w miesiącu video jakiejś marki przyznaje się 1/4 badanych w skali globalnej; do oglądania reklam marek w social mediach - 28% respondentów; do czytania rekomendacji czy komentarzy na temat marek - 23%, a do dowiadywania się o nowych produktach z aktualności na profilach tychże marek -  17% użytkowników SM. A jeśli chodzi o regularne śledzenie influencerów, to przyznaje się do niego (w skali globalnej) 26% użytkowników social mediów z pokolenia Z, 23% Millenialsów, 9% tych z pokolenia X oraz 4% z pokolenia powojennego wyżu.

Zamiast podsumowania dodajmy, że według raportu „State of Social Media in The US 2021” przygotowanego przez Comscore, marka z kategorii „żywność i napoje”, która w całym 2021 r., we wszystkich social mediach wygenerowała najwięcej akcji (komentarzy, like’ów etc.) w tym 330 milionowym kraju był Red Bull. Tych reakcji było w ciągu roku 42,6 miliona.

Jak łatwo obliczyć, to jedna reakcja, na jednego Amerykanina raz na… osiem lat. 

 

Potrzebujesz wsparcia w zarządzaniu Social Media w Twojej firmie?

Zapraszamy do kontaktu:

mail: kontakt@soulandmind.pl

tel.: +48 61 823 67 60

WRÓĆ DO WPISÓW