ALFABET MARKI: B – jak badania
Lektura artykułu zajmie Ci ok. 2 minut.
W każdym biznesie niezbędne są intuicja, doświadczenie i formalne kompetencje. Ale to nie znaczy, że nawet bardzo doświadczony menedżer obędzie się bez badań...
Pozwalają one na odpowiedź na co najmniej dwie kategorie pytań: „jak jest i jak nas oceniają” (trudno na podstawie intuicji ocenić obiektywnie poziom zadowolenia klientów czy naszkicować profil psychograficzny klienta) oraz „jak chcieliby, żeby było/co mogłoby być” (nawet wieloletnie doświadczenie rynkowe nie podpowie czego oczekują klienci).
Rodzaje badań
Istnieją badania jakościowe i ilościowe (a każde z nich mają różne mechanizmy - przeprowadzane są m.in. na żywo czy poprzez badania internetowe). Oczywiście badania to nie tylko „ankiety” i „fokusy” – istnieje wiele innych metod badań jakościowych. Punktem wyjścia dla poprawnie przeprowadzonego procesu badawczego jest zdefiniowanie celu badań wynikającego wprost z odpowiedzi na pytanie „do czego wykorzystane zostaną odpowiedzi na pytania badawcze”. Dopiero potem dobierać można metody badawcze, a następnie konstruować wykorzystane w badaniach narzędzia, jak kwestionariusz ankietowy czy scenariusz wywiadu. Bardzo ważne jest też poprawne zdefiniowanie badanej populacji oraz właściwy dobór próby do badań. To wszystko pozwoli dostrzec insighty i wdrożyć je do działań marketingowych.
Komu powierzyć realizację badań?
Oczywiście najlepiej powierzyć realizację badań wyspecjalizowanej agencji badawczej, a nadzór nad realizacją zlecić agencji, z którą współpracuje się nad strategią marki – oczywiście pod warunkiem, że ma ona doświadczenie w tym obszarze.
Od lat prowadzimy działania z zakresu badań konsumenckich, które wdrożyliśmy w wiele udanych strategii marketingowych.
Jeśli potrzebujesz naszego wsparcia, skontaktuj się z naszym New Business Managerem, by porozmawiać o Twoich potrzebach i potencjalnych możliwościach rozwoju.
Mariusz Bocianowski
mariusz.bocianowski@soulandmind.pl